Gierst

14 november 2017

Gierst

 

Gierst heeft een lekker zoete en nootachtige smaak. Bovendien is het erg gezond. Zo helpt gierst onze darmen gezond te houden op een aantal verschillende manieren:

 

  • Gierst zorgt voor hydratering wat constipatie tegengaat.
  • Het bevat probiotica die helpen de woekering van ‘slechte’ bacteriën in de darmen af te remmen
  • En gierst is vezelrijk, deze vezels voeden op hun beurt de goede bacteriën in de darmen en stimuleren een vlotte stoelgang. Ze helpen ook overgewicht tegen te gaan doordat we ons sneller ‘gevuld’ voelen.

 

Mensen met (risico op) diabetes doen er ook goed aan gierstproducten uit te proberen. Gierst bevat immers weinig eenvoudige suikers wat maakt dat het lager op de glycemische index scoort dan graanproducten of rijst. Het doet met andere woorden je bloedsuiker niet omhoog schieten.
Doordat het een goede bron van magnesium is helpt het migraine en hart- en vaatziekten te voorkomen. De aanwezige vitamine B-3 (niacine) helpt dan weer onze cholesterol onder controle te houden. Het bevat ook veel antioxidanten en de vele proteïnes maken het een goede vleesvervanger. Gierst is glutenvrij!

 

 

Hoe te gebruiken?

  • Als vervanger voor rijst of aardappels
  • Je kunt het toevoegen aan een salade of soep (om sneller een gevuld gevoel te hebben)
  • Of maak er een porridge van als ontbijt (een papje, lekker met fruit of met noten!)

Benieuwd naar een lekker recept? Klik hier voor de salade met gierst, geitenkaas en nootjes, yumm!

 

 

Charlotte Hageman begeleidt, adviseert en motiveert bij het maken van de juiste keuzes als het om voeding, leefstijl en gezondheid gaat.

 

Wil ook jij graag afvallen, een gezondere leefstijl en kun je een stok achter de deur goed gebruiken?

 

Neem dan contact met ons op 

Telefoon : 06 – 24388183
E-mail : info@afvallenmetlot.nl 

Agro Business park 22

6708 PW Wageningen

 

 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste tips en gezonde recepten